Hils på tiril
En hyppig vekst knyttet til antall el-sparkesykler, gjorde at regjeringen fant det nødvendig å innføre strengere regler for bruk av disse. Fra 15.06.2022 ble e-sparkesykler omklassifisert fra «sykkel» til «motorvogn». Dette medførte at det blant annet ble;
- innført en promillegrense på 0,2.
- påbudt for barn under 15 år å bruke hjelm.
- forbudt med passasjerer.
Eksempler fra rettspraksis:
Den 14.10.2022 avsa Oslo tingrett dom i sak om promillekjøring medel-sparkesykkel. Tiltalte kjørte el-sparkesykkel i Oslo sentrum med en promille på 0,98. Aktor la ned påstand om at dette skulle straffes på lik linje som promillekjøring med bil, herunder betinget fengsel i 18 dager og en bot tilsvarende en og en halv månedslønn for tiltalte. Retten var ikke enig, og kom til at straffutmålingen skulle skje etter generelle prinsipper. Det ble lagt til grunn at kjøringen ikke medførte konkrete farer. Etter en samlet vurdering kom de til at forholdet kunne straffes med bot. Boten utgjorde omkring halvparten av det aktor la ned påstand om.
Ut fra dette kan vi trekke den slutning at selv om reglene for kjøringmed el-sparkesykkel har blitt strengere, må det foretas en helt konkretvurdering av trafikkfarene i det enkelte tilfellet.
NB: fra 01.01.2022 er det forsikringsplikt på el-sparkesykler for privatpersoner.
19/08/24